نوشته شده توسط:
  1. آیتیلاگز
  2. پزشکی و سلامت
  3. موبایل و خواب

موبایل و خواب

دانش و فناوری | پزشکی و سلامت
موبایل و خواب

در دنیای ارتباطات امروز کم تر کسی پیدا می شود که با موبایل، تبلت یا لب تاب کاری نداشته باشد؛ کودکان و نوجوانان برای سرگرمی و تفریح و بزرگسالان هم برای کار از این ابزار استفاده می کنند. ولی این وسایل چه خطراتی دارند؟

دانشمندان و کارشناسان زیادی در حال مطالعه بر روی خطرات استفاده از موبایل بر روی سلامت هستند، ولی هنوز به نتیجه ای قطعی نرسیده اند.

در این زمینه کارشناسان بیمارستانی در ماساچوست آمریکا اثرات مضر استفاده از وسایل الکترونیکی قبل از خواب را مورد مطالعه قرار داده اند و به این حقیقت پی بردند که نور ساطع از این وسایل باعث ایجاد اختلال در ترشح هورمون خواب می شود.

هورمون خواب یا ملاتونین به چرخه ی خواب و بیداری انسان کمک می کند ولی استفاده از وسایل با نور LED ترشح ان را مختل می کند و در نتیجه از عمق و فایده خواب افراد می کاهد و هنگام بیداری شخص احساس خستگی و خواب الودگی می کند.

دانشمندان این آزمایش را بر روی افراد متعددی انجام دادند به طوری که به پنج نفر گفته شد قبل از خواب به مدت 5 ساعت از گوشی همراه یا ایپد خود استفاده کنند و به پنج نفر بعدی گفته شد که قبل از خواب مقداری مطالعه داشته باشند و نتایج نشان داد که گروه اول از خواب خوبی بهره مند نمی شوند و دوره ی بیداری مناسبی ندارند ولی گروه دوم خواب مفید و بیداری خوبی دارند.

خطرات استفاده قبل ازخواب از موبایل برای نوجوانان

نوجوانان و خواب

محققان ژاپنی بر روی 18 هزار نوجوان آزمایشاتی انجام دادند که متوجه شدند آن دسته از نوجوانانی که قبل از خواب به مدت طولانی از گوشی همراه استفاده می کنند دچار بی خوابی، کم خوابی و بد خوابی شده اند که از جمله اثرات آن بر روی نوجوانان می توان به افسردگی، میل به خود آزاری، اضطراب و داشتن تمایل به خود کشی اشاره کرد.

این عمل قبل از خواب مانند مشروبات الکلی و مواد مخدر می تواند سلامت نوجوانان را به خطر بیاندازد.

توصیه های مهم در رابطه با خواب و استفاده از موبایل

توصیه های ما برای این که خواب راحت تری داشته باشید:

  • حداقل 4 ساعت قبل از خواب از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید
  • وسایلی مانند موبایل یا غیره را خارج از اتاق خواب قرار دهید
  • از نرم افزارهایی استفاده کنید که نور آبی را به شما بلاک کند که برای سیستم عامل اندروید میتوانید از (Bluelight Filter for eye care) یا (twilight) استفاده کنید که آسیب به ترشح هورمون خواب را به حداقل می رساند.
  • بهترین کار قبل از خواب مقداری مطالعه است، آن را فراموش نکنید.

با کنار گذاشتن وسایل الکترونیکی قبل از خواب، خواب عمیق تری را تجربه کنید.

برای بروز ماندن ما را در فیس بوک و گوگل پلاس دنبال کنید.

منبع: wikipedia
بخش های مرتبط:
لینک کوتاه:
نام
ایمیل
متن
کپتچا
دریافت خبرنامه آیتیلاگز